• OMX Baltic−0,21%297,73
  • OMX Riga−0,17%862,35
  • OMX Tallinn0,1%1 955,68
  • OMX Vilnius−0,39%1 143,3
  • S&P 5000,00%5 282,7
  • DOW 300,00%39 142,23
  • Nasdaq −0,13%16 286,45
  • FTSE 1000,00%8 275,66
  • Nikkei 225−1,3%34 279,92
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,45
  • OMX Baltic−0,21%297,73
  • OMX Riga−0,17%862,35
  • OMX Tallinn0,1%1 955,68
  • OMX Vilnius−0,39%1 143,3
  • S&P 5000,00%5 282,7
  • DOW 300,00%39 142,23
  • Nasdaq −0,13%16 286,45
  • FTSE 1000,00%8 275,66
  • Nikkei 225−1,3%34 279,92
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,45
  • 21.04.25, 15:11

„Kodu ilma koerata on lihtsalt maja“ ehk kuidas tõlgendada andmeid

Kui digitaalsed töölauad (dashboardid) on ettevõttes valmis, tekkib tihti võlts tunne, et nüüd on kõik tehtud. Aga ei ole, sest see pole andmeanalüütika teekonna lõpp-punkt. Andmeanalüütika kõige olulisem osa – inimesed argumenteerivad teemadel kasutades numbreid – on veel ees ning sageli jääb aruandes peituv sõnum edastamata ehk kõige olulisem jääb ütlemata.
Andres Kukke on andmeanalüüsi ja -analüütika alal tegutsenud üle kahekümne aasta läbi oma loodud ettevõtte Infovara.
  • Andres Kukke on andmeanalüüsi ja -analüütika alal tegutsenud üle kahekümne aasta läbi oma loodud ettevõtte Infovara.
  • Foto: Raul Mee
Aruanne ise on ju liitsõna – „aru“ + „anne“ ehk aruanne peab tarbijale arukust juurde andma. Kui numbrid on olemas, ilusad interaktiivsed graafikud samuti, aga sõnum – mis neist järeldub – ei jõua pärale siis andmeteekond on läbimata ja tulemust ei ole. Kuidas siis andmete tarbija jõuaks kõige olulisemani:öelda, mida nende andmetega teha tuleks?

Ilma sõnumita on aruanne lihtsalt andmekogu

Kui soovime, et keegi otsustaks või tegutseks, peab pilt midagi ütlema. Tõsi, üks pilt on väärt rohkem kui 1000 sõna, kuid hea sõnumi jaoks tuleb seda verbaalselt väljendada. Ehk omakorda - üks hea lause on parem kui 1000 pilti. Millised on need reeglid, mis aitavad vältida olukorda, kus korrektsed tabelid ja graafikud jätavad lugeja teadmatusse: mis siis? või mida me nüüd teeme?

5 sammu sõnumi esitamiseks

1. Tunne eesmärki ja sihtrühma
Esiteks tuleb meeles pidada, et sisu ja toon sõltuvad ALATI sihtrühmast. Kas adressaat on juhtkond, kolleeg või partner? Kas sõnumi eesmärk on lihtsalt informeerida, veenda või hoopis suunata?
2. Sõnasta olukord või küsimus
Alusta olukorra kirjeldamisest või veelgi parem esita küsimus: mis on juhtunud või millele soovime vastust?
3. Ütle sõnum kohe ja otse
Andmepõhine sõnum peab tulema varakult see peaks olema ettekande alguses esimese lõiguna. Isegi kui kasutad andmeloo jutustamisel narratiivi siis [tle s]num kohe välja sest auditooriumile on raskem hiljem kontsenteeruda, kui sõnum jääb kõige lõppu. Loo jutustamine, kus sõnum on lõpus, see pigem aitab sõnumit korrata ja rõhutada.
4. Tõenda sõnumit andmetega
Sõnumit peab toetama usaldusväärne ja asjakohane tõendus. Ära kasuta üldistusi nagu „meie läbimüük oli rohkem kui 5 tonni“,„tegime olulise tõusu müügis“ või „oleme oluliselt eelarvest ees“. Varusta laused konkreetsete numbritega „meie läbimüük oli 7.5 tonni“. Jälgi, et graafikud, väljatrükid töölaaust/aruandest on loogiliselt ja ajaliselt omavahel seotud.
5. Korda sõnumit lõpus ja lisa järeldused
Esitluse lõpus väldi lihtsat kokkuvõtete, et „tänan tähelepanu eest“ või „tänan kuulamast“. Kokkuvõte ei ole on koht, kus anda suund edasiseks ja peale seda täna publikut.

Hea sõnum vastab neljale küsimusele

Andmetel baseeruva sõnumi toetuseks on hea meelde jätta neli etappi:
Küsimus 
Eesmärk 
Näide 
What?Mis juhtus? Mida näeme?„Tootmise efektiivsus langes 12%.“
Why?Miks see juhtus?„Seisak vanas pakendamisliinis põhjustas viivitusi.“
So what?Miks see on oluline?„Efektiivsuse langus mõjutab tarnekindlust ja kulusid.“
Now what?Mida me peaks tegema?„Tuleb kiirendada investeeringut uude seadmesse.“
Kui suudad oma sõnumi nendele neljale küsimusele vastavaks kujundada, jõuab see lugejani kiiremini ja veenvamalt. See sobib nii suulise esitluse kui kirjaliku aruande puhul.
Mõtelge kasvõi kuidas me tõlgendame ilmateadet – alguses saame teada sellest, mis ilm on tulemas ja miks see on nii (mis rõhkkonnad meie laiuskraadile saabuvad) ja sõnumi lõpus tõlgendame seda sellest vaatenurgast, et mis see tähendab üldiselt ning mida see konkreetselt mulle tähendab a la kas pean vihmavarju homme kaasa võtma või mitte.
What? (Mis juhtus?) 
Why? (Miks juhtus?) 
So what? (Miks see on oluline?) 
Now what? (Mida teha?) 
Müük kasvas alates augustistTugev kampaania mõjus tellimusteleMeil on võimalik hoida trendi tehes kampaaniaid edasipidiJätka kampaaniat ka järgmises kvartalis
Müük langes alates septembristTugevnes konkurentsMeie turuosa on ohusSuurendame müügitoetust
Müük jäi alla eelmise aasta tasemeleEelmise aasta algus oli erandlikult tugevAntud võrdlus loob eksliku muljeKasuta mitmeaastast keskmist
Madalaim tootmisefektiivsus maisPakendamisliini seisakMõju tarnekindlusele ja ühikukululeInvesteeri seadme uuendamisse
Kõrgeim müük juunisSuurtellimus ühelt kliendiltTulu hüppeline, kuid mitte korduvKaalu püsiallahindlust ka teistes segmendis
Märtsis tagasimüükide kasvErakorraline tagastusVõib viidata kvaliteediprobleemileUuri klientide rahulolu põhjust
Aasta kokkuvõttes kerge kasvDetsember oli tugev, kevad nõrkJuhtimisotsused tuginevad mittetäielikule pildileTulemusi tuleb jagada aasta sees sagedamini

Kokkuvõte

Hea visualiseerimine nõuab lisaks ka läbimõtlemist kuidas sõnum kohale viia. Oluline on omada oma peas kavatsust, et sõnum peaks vastatama küsimusele: mis on selle andmestiku tähendus? ning suunata tähelepanu tegevustele, mitte ainult tulemusele. Nii sünnibki andmetest arutelu ja läbi selle otsus, mida pole teinud mitte masin vaid ikka inimesed.
Kui soovid teemasse süvitsi minna, siis registreeru Äripäeva Akadeemia koolitusele„Ärianalüütika, andmekirjaoskus ja mõõdikute seadmine“. Andmed on uus nafta ainult siis, kui oskad andmed oma ettevõtte jaoks edukalt tööle panna. Koolitusel õpid, kuidas tõsta oma ettevõtte analüütilist võimekust ehk kuidas andmeid hallata, analüüsida ning neid ärieesmärkide saavutamiseks kasutada.

Seotud lood

Arvamused
  • 22.09.22, 11:40
Mida teha, kui mõõdikud ei too soovitud tulemusi?
Kuidas mõõdikud ettevõtte arengu jaoks paremini tööle panna, et praeguses majanduskeskonnas raskustest läbi purjetada? Ettevõtte eesmärkide seadmiste kõrval on sama oluline tulemuste mõõtmine ja ka nende tähistamine.
Uudised
  • 18.09.18, 14:05
Visualiseerimine aitab avastada tootmises vajalikke seoseid
Raiskamist tööstuses aitab vähendada andmete analüüs, mis näitab, kus on tegevuse nõrgad kohad. Visuaalne avastamine on viis, kuidas aruandluse abil kogutud andmeid visuaalsel kujul analüüsida, oluline välja selekteerida ja andmete vahel seoseid avastada. Tööline peab nägema, millised on tootmise tulemused ja kuidas ta saab oma tööga mõõdikuid mõjutada.
Uudised
  • 11.02.20, 12:38
Andmed on liiga kallis vara, et neid ainult mineviku aruandluseks kasutada
Kujuta hetkeks ette, et oled hobusekasvajata ja üks sinu hobustest paneb karjamaalt plehku. Kas tahaksid sellest teada saada kohe või järgmise kuu 10. kuupäeval? Tundub täiesti loogiline, et tahaksid sellest kohe teada. Juhtimises on täna aga olukord selline, et suur osa olulisest infost jõuab juhtideni alles tagasivaatavas aruandes.
  • ST
Sisuturundus
  • 21.04.25, 10:08
Ettevõtte pangavahetus: keeruline muutus või lihtne võit kasumireal?
Praegusaegse ja edumeelse ettevõtte jaoks on põhipanga vahetamine hästi läbimõeldud ja strateegiline samm, mis võib tuua märgatavat kasu. Coop Panga ärikliendi igapäevapanganduse juht Erje Mettas lükkab ümber müüdi, et pangavahetus on ettevõttele keeruline, ajamahukas ja riskantne: „Tänapäeval pole küsimus enam selles, kuidas panka vahetada, vaid miks. Võit seisneb kulude kokkuhoius ja paremas teeninduses.“

Hetkel kuum

Vaata Pärnu Finantskonverents 2025 PILDIGALERIID! Esimene päev
Uudised
  • 14.04.25, 07:15
Vaata Pärnu Finantskonverents 2025 PILDIGALERIID! Esimene päev
Järgmine finantskonverents toimub 23.-24. aprillil 2026. Saame jälle kokku!
Pidu! Pärnu Finantskonverents 2025 õhtusöögi ja peo PILDIGALERII
Uudised
  • 15.04.25, 13:02
Pidu! Pärnu Finantskonverents 2025 õhtusöögi ja peo PILDIGALERII
Järgmine finantskonverents toimub 23.-24. aprillil 2026. Broneeri kuupäevad
Uudista Pärnu Finantskonverents 2025 PILDIGALERIID! Teine päev
Uudised
  • 15.04.25, 07:15
Uudista Pärnu Finantskonverents 2025 PILDIGALERIID! Teine päev
Järgmine finantskonverents toimub 23.-24. aprillil 2026. Ootame teid!
Michail Leontjev
Uudised
  • 16.04.25, 12:28
Finora Pank saab uue finantsjuhi, Kristi Hõrrak jätkab finantsdirektorina
Gerlyn Tiigemäe tänavusel Pärnu Finantskonverentsil
Arvamused
  • 15.04.25, 13:51
Gerlyn Tiigemäe: tehisintellekti tõhus kasutamine algab teadlikkusest, mitte tehnoloogiast
Swedbanki korporatiivpanganduse osakonna juhataja Mihkel Utt
Kasulik
  • 15.04.25, 13:35
Kuidas küberkurjategijad firmadelt raha röövivad ja 8 vastutegevust
2025. aasta esimeste kuudega on juba raporteeritud sama palju ettevõtete vastu toime pandud küberpettusi kui 2024. aastal kokku .
CR14 finantsjuht Merike Jõesaar
Intervjuu
  • 17.04.25, 07:15
Küberkaitse valdkonna finantsjuht: igav meil CR14-s juba ei hakka
Coop Panga ärikliendi igapäevapanganduse juht Erje Mettas lükkab ümber müüdi, et pangavahetus on ettevõttele keeruline, ajamahukas ja riskantne: „Tänapäeval pole küsimus enam selles, kuidas panka vahetada, vaid miks. Võit seisneb kulude kokkuhoius ja paremas teeninduses.“
  • ST
Sisuturundus
  • 21.04.25, 10:08
Ettevõtte pangavahetus: keeruline muutus või lihtne võit kasumireal?

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Finantsuudised esilehele