Parimad finantsosakonnad suudavad teha tööd kulusäästlikumalt, aga samal ajal ka tõhusamalt, rääkis EBSi finantsjuhi arenguprogrammi juhtivõppejõud Hele Hammer Pärnu Finantskonverentsil.
- Hele Hammer Foto: foto:Urmas Kamdron
Hammeri sõnul on näiteks raamatupidamise protsesside tõhustamiseks piisavalt võimalusi. See annab häid tulemusi nii ettevõtte kui ka isiklikul tasemel – üks rahvusvaheline uuring näitas, et parimaid meetodeid rakendavates finantsosakondades makstakse töötajatele 25% suuremat palka, aga sellegipoolest on nende tegevuskulud 36% väiksemad.
Paljuski nõuab parimate meetodite rakendamine lihtsamate protsesside automatiseerimist. Hammer viitas uuringule, milles osalenud finantsistid pidasid automatiseerimise takistuseks järgmisi tegureid (nimetanute arvu järjekorras): ajapuudus, oskused, liiga kallis, suutmatus mõtteviisi muuta, liiga keerulised protsessid.
Hammer tõi välja neli valdkonda, kus finantsosakonna tõhusust kõige rohkem parandada saab.
Finantsosakonna üldine töökorraldus
Kõige tõhusamate finantsosakondadega ettevõtteid iseloomustab:
- nad sulgevad kuu vähem kui viie päevaga (vt Hele Hammeri artiklit infolehe eelmisest numbrist);
- sularahaga ei arvelda;
- finantsosakonna kulu on alla 1% käibest;
- paar korda aastas tehakse tiimiväljasõite – õppimise eesmärgil, mitte lõbuks.
Müügiarvete protsess
- saadetakse e-arveid;
Hammeri sõnul saavad inimesed hästi aru e-arvete saamise kasust, sest see lihtsustab ja kiirendab nende tööd. Seevastu e-arvete saatmise kasu selgitada on raskem, sest kasu on kaudsem. Kuid kasu on olemas, toonitas Hammer. Selleks on kiirus ja turvalisus – e-arve jõuab kiiremini kohale ega lähe kaduma, nagu e-postiga saadetud arvetega vahel juhtub või saaja seda väidab. Seega saavad e-arved suurema tõenäosusega ka õigel ajal makstud.
- arved luuakse automaatselt enne kuu lõppu e-kujul;
- tasumata arvete kohta saadetakse automaatselt meeldetuletusi;
- olemas on kliendi iseteenindusportaal, kus kliendid saavad vaadata oma arvete seisu. Sel juhul tülitavad nad finantsosakonna töötajaid oma küsimustega vähem, sest saavad ise vastuse.
Ostuarvete protsess
- üle 30% arvetest saadakse e-arvetena;
Hammeri sõnul on e-arvete käsitlemine kuus korda kiirem paberarvete käsitlemisest ja kolm korda kiirem PDF-arvetest.
- arvete elektrooniline kinnitusring;
- majanduskulude esitamise veebipõhine süsteem;
- ostutellimuste ja arvete automaatne võrdlus;
Hammeri sõnul võib vajadus elektroonilise kinnistusringi järele sellise lahenduse korral üldse ära langeda, sest ostu saabumise, koguse, hinna jms võrdlemine ostutellimusega on kinnituse eest, et kõik on korras.
- hankijate iseteenindusportaal.
Aruandlus
- kasutusel on võtmemõõdikud (KPI-d);
- olemas on pidevalt kättesaadav ärianalüütika portaal;
- Exceli kasutus on minimaalne;
- aruannete koostamine võtab alla 30% tööajast.
Loe näiteks taxify parima praktika kohta siit.
Autor: Villu Zirnask, Finantsjuhtimise Infoleht
Seotud lood
Ressursikeskse majandusarvestuse juurutamine on kõige suuremat väärtust loov samm kuluarvestussüsteemide korrastamisel, kirjutab konsultatsioonifirma Optime OÜ juhataja Rein Parelo.
Taxify finantsjuht Anneli Aljas rääkis Pärnu Finantskonverentsil, et tal oli hiljuti hea võimalus rääkida kõikide Taxify riikide maa- ja linnajuhtidega ning siis ta selgitas näiteks Mehhiko ja Lõuna-Aafrika Vabariigi kontoritöötajatele, et arve on möödapääsmatu.
Tänapäeva ärimaailmas ei ole enam kohta neil juhtimisviisidel, mida kasutati sada aastat tagasi. Selleks et ellu jääda, peavad ettevõtted otsustama kiiresti, olema paindlikud ja inimkesksed. Vastus sellele peitub juhtimisstrateegias, mida nimetatakse beyond budgeting’iks.
Eesti ja kogu Baltikumi suurim kasutatud autode jaemüüja AS Longo Group pakub kõigis kolmes Balti riigis võlakirju summas 10 miljonit eurot, mille aastane fikseeritud intressimäär on 10% ja tähtaeg kolm aastat. Võlakirjade märkimisperiood kestab kuni 25. novembrini ning on avatud nii jae- kui ka kutselistele investoritele.