Kas parem haridus teeb paremaks investoriks? Sellele küsimusele otsis vastust Kristjan Liivamägi Tallinna Tehnikaülikoolis äsja kaitstud doktoritöös „Education and Investor Behaviour“ („Haridus ja investori käitumine“).
- Kristjan Liivamägi Foto: Raul Mee
Haridus paneb riske hajutama
Esimeses doktoritöö osaks olevast kolmest publikatsioonist – „Investori haridus ja portfelli hajutamine aktsiaturul” – kasutab Liivamägi Tallinna börsi ning haridus- ja teadusministeeriumi andmeid aastatest 2004–2012, et saada teada, milline mõju on investorite hariduslikel karakteristikutel portfelli hajutamisele.
Selgus, et haridus mängib olulist rolli – investorid, kellel on head tulemused matemaatika, emakeele või geograafia riigieksamil, hoiavad oma portfellis rohkem aktsiaid kui investorid, kes on nendel eksamitel vähem edukad. Lisaks selgus, et investoritel, kellel on akadeemiline kõrgharidus või ülikoolikraad reaalteadustes, matemaatikas või statistikas, on portfellis rohkem aktsiaid kui investoritel, kellel need hariduslikud karakteristikud puuduvad.
Analüüsides investorite riskiga korrigeeritud tulu jaotust, leidis Liivamägi, et investorid, kelle portfellis on vähem aktsiaid, kogevad suuremat volatiilsust ja võtavad finantsturgudel rohkem riski, mida tootlus ei kompenseeri. Ainult investorite edukam kvartiil saavutas positiivse Sharpe’i suhtarvu, mis tähendab, et ülejäänud investoritel oleks perioodil 2004–2012 olnud ratsionaalsem paigutada oma varad riskivabasse aktivasse ja mitte investeerida individuaalsetesse aktsiatesse.
Parem haridus = rohkem tehinguid
Doktoritöö teises publikatsioonis „Investori haridus ja tehinguaktiivsus aktsiaturul” analüüsis Liivamägi Tallinna börsi investorite hariduse mõju aktsiatehingute aktiivsusele. Ta leidis, et investorid, kellel on akadeemiline ülikooliharidus ja kes on saanud riigieksamitel häid tulemusi, on aktsiaturgudel tehingute tegemisel aktiivsemad. Lisaks selgus, et reaalteaduste kraadi omavad investorid teevad võrreldes teiste investoritega rohkem tehinguid. Ilma ülikooli lõputunnistuseta või geograafia riigieksami kehva tulemusega investorite tehinguaktiivsus aktsiaturgudel on madal.
Lisaks hariduslikele karakteristikutele analüüsis Liivamägi investorite demograafilisi näitajaid, aktsiate arvu portfellis, portfelli keskmist suurust ja aktsiate hoidmise keskmist aega ning nende mõju tehinguaktiivsusele aktsiaturgudel. Demograafilistest näitajatest oli statistiliselt oluline ainult sugu – meessoost investorid teevad rohkem tehinguid kui naissoost investorid.
Rääkides riskiga korrigeeritud tootlusest, märgib Liivamägi, et kuni 100 tehinguni aitab suurem tehingute arv saavutada aktsiaturul paremat tootlust, aga üle 100 tehingu tegevad investorid kogevad suurenenud tehingukulude tõttu riskiga korrigeeritud tootluse langust.
Ka IPOdel osalevad sagedamini
Doktoritöö kolmandas publikatsioonis „Investori haridus ja esmasel aktsiate avalikul pakkumisel osalemine” jõuab Liivamägi koos Tarvo Vaarmetsa ja Tõnn Talpsepaga järeldusele, et matemaatika riigieksami kõrgema tulemusega investorid ja investorid, kellel ei ole kõrgharidust, osalevad esmastel avalikel aktsiate pakkumisel väiksema tõenäosusega. Investorid, kellel on kõrgharidus, bakalaureusekraad või kraad sotsiaalteadustes, majanduses või avalikus halduses, osalevad aga esmastel avalikel aktsiate pakkumistel suurema tõenäosusega.
Kokkuvõttes väidab Liivamägi, et kõrgemalt haritud investorid teevad aktsiaturgudel ratsionaalsemaid investeerimisotsuseid, hajutavad oma portfelli rohkem ja seeläbi teenivad kõrgemat riskiga korrigeeritud tootlust.
Artikkel ilmus Finantsjuhtimise Infolehes. Kristjan Liivamägi doktoritöö saab alla laadida siit.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Finantsjuhtide ja raamatupidajate töö on täis väljakutseid: palju tabeleid, rohkelt andmeid, vajadus täpsete ja õigeaegsete aruannete järele ning palju korduvaid ülesandeid, mis nõuavad tohutult aega. Power Platform pakub neile väljakutsetele lahendust, võimaldades automatiseerida igapäevaseid protsesse, standardiseerida aruandlust ja luua dünaamilisi aruandeid.