Hea äriplaan on see, mis on koostatud investorile, kellelt raha soovid, või iseendale, ütles üle 20 aasta äriplaanide kohta nõu andnud või neid kokku pannud majandusministeeriumi majandusarengu osakonna juhataja Kaupo Reede Äripäevale.
Reede sõnul võib kiiresti ära tunda selle, kui äriplaani koostamise juures on kasutatud projektikirjutajate teenust.
Majandusministeeriumi põhitöö kõrval kuulub ta ka sihtasutuse Eesti Teadusagentuur toetusmeetme juhtkomisjoni, mille üks ülesanne on hinnata teadusasutustega koostööd soovivate firmade äriplaane. „Kui äriplaan on kirjutatud investorile – selle klassikalises mõistes –, on ju väga hea, selliseid näiteid meil on ka. Ehk siis toetust on tuldud küsima just lisaks oma niigi plaanis olevale tegevusele. Eranditult on need olnud väga head äriplaanid. Samuti iseendale kirjutatud äriplaanid on olnud head ja lihtsalt arusaadavad,“ selgitab Reede.
Hea äriplaan on tema sõnul lühike ja konkreetne, kus on aru saada, et taotleja on endale selgeks teinud, kuidas oma lahendusega turule jõutakse ehk kuidas ärini jõutakse. „Lisaks on ka finantsprognoos realistlik ja ettevõttele jõukohane. Äriplaan on ju eeskätt mitte hindamiskomisjoni töövahend, vaid ettevõtte tegevusplaan,“ märgib ta.
Äriplaanide peaprobleemid
Äriplaanide peaprobleeme on Reede kinnitusel laias laastus kaks. Esiteks ei suuda taotleja näidata, kuidas potentsiaalselt valmiva tehnoloogia või tootega turule jõutakse. Ehk kuidas jõutakse reaalse müügini.
Teiseks puudub taotlejal reaalne finantsvõimekus taotletud projekte ettenähtud mahus ellu viia.
Halvas äriplaanis ei tooda tavaliselt ära turundus- ja turustuskanaleid, mida on plaanis kasutada ning kuidas neid kasutatakse.
Äriplaane hinnates võib sealt sageli leida lause: meil ei ole konkurente. „See on küll väga pinnapealne ja läbimõtlemata sõnum. Alternatiivid on alati, kaasa arvatud see, et olemasolevad tehnoloogiad ja tooted rahuldavad klienti,“ kinnitab Reede.
Finantsprognoosides peab tema sõnul tooma välja reeglipärasuse: madala käibega ettevõtted esitavad ebaproportsionaalselt mahukaid projekte. Tihtipeale suudetakse küll tõestada kuidagi ära omafinantseeringu katmine, kuid jäetakse tähelepanuta, et esmalt tuleb 100% kuludest ettevõtja poolt enne ära teha ja toetus saadakse tagantjärele.
10 abiküsimust hea äriplaani eelanalüüsiks
1. Mis on sinu tulevase äri sisu? Pane mõne lausega võimalikult lihtsalt ja selgelt kirja, mida kavatsed tegema hakata.
2. Millist tarbija probleemi lahendad või mis kasu toob tarbijale sinu ettevõtlus? Kui sa sellele vastata ei oska, pole äriprojekt alustamiseks küps.
3. Kui oluline on sulle äriidee teostamine? Vastust otsides analüüsi oma eesmärke ja soovi pühenduda ettevõtlusele. Edukas äri eeldab pühendumust.
4. Milliseid oskusi sinu äriidee elluviimine vajab? Seda tehes selgub, mida võiksid teha ise, mida peaksid juurde õppima, millist tööd pead sisse ostma ning keda vajad oma meeskonda.
5. Milliseid ressursse vajad? Saad ülevaate, milliseid ressursse (inimesed, raha, materiaalsed vahendid, info jms) on vaja juurde hankida.
6. Kui lihtne või keeruline on oma toodet või teenust müüa? Mõtle läbi, milliseid turustuskanaleid
saaksid kasutada ja kuidas jõuab sinu toode või teenus tarbijani. Oskus midagi teha on ainult osa äriprojektist. Nii mõnigi hea ettevõtmine jääb ellu viimata, sest puuduvad müügioskused või pole vajalikku juurdepääsu turustuskanalitele.
7. Kuidas äriidee võimaldab sul teenida kasumit? Mõtle läbi ärimudel ja püüa leida võimalikud teed tulu teenimiseks.
8. Millised sinu head kontaktid soodustavad projekti elluviimist? Äris on olulised suhted ja tutvused. Lai suhetevõrgustik annab võimaluse omada rohkem infot. See loob omakorda paremad eeldused saada kliente ja parema valmisoleku valdkonnas toimuvateks muutusteks.
9. Kui kerge on sinu toodet või teenust järele teha? Imiteerimine on osa konkurentsivõitlusest. Mõtle, mida saaksid teha selleks, et konkurentidel poleks lihtne sinu ettevõtlust järele teha.
10. Kuidas mõõta äriprojekti edukust? Vajad midagi, mille alusel hinnata, kui kaugel oled eesmärgi saavutamisest ning kas püsid graafikus. Edu korral suurendab see enesekindlust. Kui asjad lähevad halvasti, aitavad mõõdikud otsustada, kas tuleb tegevus õigel ajal lõpetada.
Küsimuste valik pole kindlasti ammendav, kuid annab võimaluse mõelda kavandatava ettevõtluse olulisemate tahkude üle. Kui jääd kirjapandud vastustega rahule, võid hakata koostama äriplaani.
Allikas: EAS
EAS: ettevõtte külastus näitab äriplaani usutavust
Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuselt raha taotlev firma peab lisaks äriplaanile ka ise EASi
töötajaid võõrustama. See kohtumine näitab äriplaani usutavust, ütleb intervjuus EASi võtmekliendihalduse valdkonnajuht Jaanus-Peeter Palm.
Kui palju EASis peitub taotluse mitterahuldamise põhjus äriplaanis?
Ei saa öelda, et EASis oleks taotluste mitterahuldamise põhjusteks formaalsed vead äriplaanis. Kõige suuremateks probleemideks äriplaanide hindamise juures on eesmärkide realistlikkus ja ettevõtte usutav eneseanalüüs ning plaan eesmärke ellu viia.
Lisaks äriplaanile toimuvad taotleja juures ettevõttes kohtumised ja külastused, kus ettevõttel on võimalik enda tegemisi näidata. Sealjuures annab visuaalne pilt olulise ülevaate tegevusest ning seejuures kas siis kinnitab äriplaani usutavust või mitte. Kuna EASis on olemas pikaajaline kogemus ja võrdlus paljude sektorite tegevusest, siis lõplik rahastusotsus tehakse kogumis.
Mis eristab head äriplaani halvast?
Head äriplaani eristab halvast selgus ja loetavus, adekvaatne turu ja ettevõtte enda võimekuste (näiteks juhtkond, finantsvõimekus jne), nõrkuste ning keskkonna analüüs, tegevusplaani selge seos strateegiliste eesmärkidega ning reaalsed müügi- ja finantsprognoosid.
Millele äriplaane hinnates esmalt tähelepanu pöörate?
Omanike ja juhatuse võimekus asju ellu viia. Müügiprognooside vastavus turu sektori olukorrale, kindlasti on oluline kogu finantsprognoosi adekvaatsus. Vaatame seda, kus ettevõte täna on ning kuhu soovib läbi kaasfinantseeringu jõuda. Kes on see meeskond, kes asju ellu viib. Millises sektoris ja ärimudelis ettevõte tegutseb.
Hindame enda andmete põhjal, kas turg, kus tegutsetakse, on tõusev või langev, samuti mis on ettevõtte eelised saavutada müügi ja lisandväärtuse kasvu.
Oluliseks peame, et lisaks paberile kirjutatud dokumentidele kujuneb adekvaatne hinnang pärast kohtumist ja suhtlust ettevõttega.
Mis osaga äriplaani struktuuris on tavaliselt enim probleeme?
Turu- ja riskianalüüs on kõige kriitilisem, nende põhjalt loodav kontekst peab olema aluseks edasisele objektiivsele hinnangule.
Kuivõrd paistab läbi, et äriplaan on kirjutatud toetuse saamiseks, mitte iseendale või investorile?
Seda aeg-ajalt kohtab. Seetõttu ei ajagi EAS taga formaalset äriplaani kvaliteeti, vaid meie sõnum on see, et ettevõtjad koostaksid äriplaanid endi juhtimismeeskondades ning keskenduksid sisule. Vormi puhul tuleb tagada, et ettevõtteväliste lugejate jaoks oleks plaan hästi loetav ja realistlik ning seda toetaks ka ettevõtte tänane tegevus. Toetuse andmisega suureneb ka ettevõtte finantskoormus. Toetus peab olema eelkõige vahend, millega saavutada ettevõttes paremaid finantstulemusi läbi tugeva tegevuskava.
10 põhjust, miks kirjutada äriplaani
1. Saad teada, kas olemasolevat äriideed on mõistlik ellu viia. Korralikult koostatud äriplaan annab hea ülevaate projekti potentsiaalist. Odavam on raha kaotada paberil, kui alustada tegevust ideed põhjalikult uurimata.
2. Äriplaani ettevalmistamine sunnib sind uurima oma äritegevuse eri aspekte. Pead küsima oma äri kohta küsimusi, millele sa muidu võib-olla ei mõtlekski.
3. Äriplaan aitab luua ideede vahel seoseid ja sünergiat. Head äriideed võivad jääda teostamata hirmust ebaõnnestuda või teadmatusest tuleviku ees. Põhjalik äriplaan tõstab su enesekindlust ja usku edusse.
4. Saad läbi mängida erinevad stsenaariumid, avastada võimalikud ja kasutamata võimalused.
5. Saad kavandada tegevusi, mis aitavad leida lahendusi võimalikele probleemidele ja tulevikus avanevatele võimalustele. Konkurentsivõitluses on edukamad need, kes on valmis muutusteks.
6. Sul on olemas tegevuskava, millest otsuste langetamisel lähtuda.
7. Saad hinnata ettevõtet ja võrrelda tegelikku arengut plaanituga.
8. Kui soovid kaasata võõrkapitali, võimaldab äriplaan investoril otsustada, kas investeerida ettevõttesse või mitte. Investor või laenuandja tahab näha, kuidas tema raha tagasi teenitakse ning kas suudetakse maksta dividende või tasuda laenuintresse.
9. Kui tegemist on mitme äripartneriga, aitab kirjalik äriplaan ennetada hilisemaid vaidlusi ja põhjendada otsuseid.
10. Kui soovid värvata tegevjuhti, annab kirjalik äriplaan selge tegevussuuna, millele juht saab toetuda.
Allikas: EAS
Loe täismahus artiklit
Äripäevast.
Seotud lood
Väikeste ettevõtete juhid on väga hästi kursis, mida tähendab pühendumine – leida uusi kliente, saada paremaid tingimusi tarnijatelt või olla meele järele töötajatele. Seda võib nimetada enda müügiks ning uued ettevõtjad peavad otsustavalt oma ideedele ja uutele toodetele rahastust otsima. Äriideede mitmekesisusel pole piire ja seega peab potentsiaalseid investoreid valides silmas pidama rahastamisallika sobivust.
Eestis on negatiivse kuvandi saanud termin Exceli-põhine juhtimine. Tegelikkuses ei ole andmepõhises juhtimises midagi halba, see ongi tulevik. Andmepõhine juhtimine peab aga tuginema võimalikult suurele andmekogumile, leiab ettevõtja Madis Lämmergas.
Ettevõtja ja eksportöör Jakob Saks rääkis Pärnu Konverentside Juhtimislaboris „Kuidas saada, mida tahad“, et äris saab ainus eesmärk olla win-win, sest muul juhul sõidetakse kellestki üle ja see pole enam jätkusuutlik.
Eesti on ametlikult üle minemas vanaviisi asjaajamisest kaasaegsele, mille tulemusena riiklikud e-teenused hakkavad toimima valdavalt nähtamatuna ehk ühe suhtluskorraga või päris automaatselt. Valitsus kinnitas täna aluspõhimõtte, millega suunatakse riigiasutusi looma andmepõhiseid tervikteenuseid, sarnaselt eeltäidetud tuludeklaratsioonile või lapsele sünnil automaatselt antavale ravikindlustuskaitsele.
Eesti ja kogu Baltikumi suurim kasutatud autode jaemüüja AS Longo Group pakub kõigis kolmes Balti riigis võlakirju summas 10 miljonit eurot, mille aastane fikseeritud intressimäär on 10% ja tähtaeg kolm aastat. Võlakirjade märkimisperiood kestab kuni 25. novembrini ning on avatud nii jae- kui ka kutselistele investoritele.