Rahandusministeerium saatis kooskõlastusringile pakendiaktsiisi seaduse eelnõu, millega muudetakse pakendiaktsiisi süsteemi.
- Pandipakendite käitluskeskus Lasnamäel. Foto: Veiko Tõkman
Eelnõu eesmärk on vähendada turule toodavate pakendite koguseid ja suunata tootjaid ning maaletoojaid kasutama keskkonnasõbralikumast materjalist pakendit, sh eelistama ökomärgisega pakendeid. Lisaks on eelnõul eesmärk muuta maksusüsteem läbipaistvamaks, andmed usaldusväärsemaks ja maksuobjekt kontrollitavaks.
Seadusemuudatuste aluseks on Tartu Ülikooli sotsiaalteaduslike rakendusuuringute keskuse ja SA Stockholmi Keskkonnainstituudi Tallinna Keskuse uuring „Pakendi maksustamise analüüs pakendi olelusringi hindamise põhjal“, mis tõi välja praeguse süsteemi puudused. Praeguse seaduse kohaselt on pakendiaktsiisi fookus suunatud tagajärgedele ehk pakendite taaskasutamisele, mitte probleemi ehk ülepakendamise ennetamisele. Praegusele pakendiaktsiisi seadusele on omistatud pigem keskkonda reguleeriv eesmärk, mille täitmise taset ei saa aga pidada rahuldavaks.
Probleeme on ka andmetega ning kui pakendiga seotud andmed ei ole usaldusväärsed, seab see kahtluse alla ka keskkonnaga seotud tulemused. Aastatel 2010–2014 on Eestis kasutusele tulnud pakendite maht suurenenud 40 protsenti.
Pakendiaktsiis rakenduks eelnõu kohaselt ettevõttele siis, kui pakendatud kauba pakend Eestis turule lastakse, seda teisest liikmesriigist soetatakse ja imporditakse, kui seda müüakse, vahetatakse, võõrandatakse tasuta või võetakse omatarbeks kasutusse. Muudatus ei puuduta kaubaeksporti ja Eesti eksportiva tööstuse konkurentsivõime säilib. Jätkuvalt kehtib ka aktsiis siis, kui ei täideta Eestis turule lastud pakendi taaskasutamise kohustusi.
Eelnõuga muudetakse turule toodud pakendi andmete esitamise korda. Pakendiettevõtjad esitavad turule toodud pakendi kohta andmed pakendiregistrile, kus need on kättesaadavad maksu- ja tolliametile ning taaskasutusorganisatsioonidele. Pakendiettevõtja ei esita enam turule toodud pakendi kohta andmeid taaskasutusorganisatsioonile.
Deklareerimise lihtsustamiseks hakkab pakendiregistri ja e-maksuameti andmete vahetus toimuma üle X-tee. Luuakse võimalus, et ettevõtja ei pea maksu- ja tolliametile eraldi pakendiaktsiisi deklaratsiooni esitama, vaid maksuhaldur saab andmed keskkonnaagentuuri pakendiregistrist, mille alusel luuakse eeltäidetud aktsiisideklaratsioon. Maksude maksmine muutub lihtsamaks.
Uuendusena jääb keskkonnasõbralikkuse edendamiseks aktsiisi alt välja ökomärgisega kaubapakend.
Prognooside kohaselt on pakendiaktsiisi eelarvemõju 2018. aastal umbes 15 miljonit eurot.
Seotud lood
Riigikogu juhatuse otsusega võeti menetlusse valitsuse 10. mail algatatud pakendiaktsiisi seaduse, pakendiseaduse ja keskkonnatasude seaduse muutmise seaduse eelnõu (460 SE).
Ettevõtjate esindusorganisatsioonid on veendunud, et turule toomise pakendiaktsiis ei täida oma peamist eesmärki ehk ei aita vähendada turule toodava pakendi koguseid.
Advokaadibüroo Rask advokaat Villy Lopman kirjutab põhjaliku ülevaate sellest, mida peab teadma pakendiaktsiisi kohta. Mis see on, kes on maksukohustuslane, mis on tema kohustused, millal tuleb teha pakendiaudit ning millised pakendid kuuluvad maksustamisele?
Eesti ja kogu Baltikumi suurim kasutatud autode jaemüüja AS Longo Group pakub kõigis kolmes Balti riigis võlakirju summas 10 miljonit eurot, mille aastane fikseeritud intressimäär on 10% ja tähtaeg kolm aastat. Võlakirjade märkimisperiood kestab kuni 25. novembrini ning on avatud nii jae- kui ka kutselistele investoritele.