Ärianalüüs on dünaamiline valdkond, mis on pidevas arengus ja kohandumises muutuvate turutingimustega. Alustades lihtsatest näitajatest nagu müük, kliendid ja tooted, areneb analüüs sageli keerukaks ja informatiivseks tööriistaks, mis toetab ettevõtte strateegilist juhtimist. Kuidas aga tagada, et ärianalüütika kasulikuks osutub, töistes tegemistes vajalikuks abiliseks osutub ning lihtsalt andmete kogumiks ei muutuks?
- Tõhus ärianalüüs aitab andmete ülekülluse muuta kasulikuks teabeallikaks.
Edukas ärianalüüsi rakendamine on kinni mitmetest momentidest, kuid esmane on ettevõtja ning töötajate uudishimu, soov ära kasutada igapäevaselt ettevõttes tekkivat tohutut info mahtu alates müügiarvetest ja lõpetades tootmisseadmete andmetest. Mida rohkem on sisestavates andmetes detailisust ja erinevaid lähtekohti (rahaline väljund, mahuline väljund), seda informatiivsem saab olla ka tulemus ning seda suurem on töölaudadest saadav abi situatsioonide hindamisel ja ettevõtte juhtimisel.
Ärianalüüsi lahendus hakkab kiirelt kasvama - kõigepealt suureneb müügitulemuste analüütika detailsus, juurde tekib võrdlus eelarvetega, lisanduvad kasumlikkuse vaated ja kulude haldus ning tootmismahu info.
Lihtsamate vaadetega on hõlpsam alustada
Ühel hetkel võib aga selguda, et kogu ettevõtmine on kasvanud nii suureks, et selles pole enam võimalik kiirelt ja arusaadavalt infot lugeda ning esialgse info puuduse asemel on tekkinud selleüleküllus. Tõhus ärianalüüs eeldab, et loodud vaated oleksid võimalikult lihtsad ja arusaadavad. Lihtsad ja selged vaated aitavad kasutajatel kiirelt ja efektiivselt olulist teavet leida ning analüüsida. Alustades võib oma soove ja vajadusi olla keeruline sõnastada, sest need on ka ajas muutuvad. Tähtis on aga teada, millised suunad ja teemad vajavad esialgu katmist, et projektist väljakaldumist võimalikult vähe tekiks.
Selle asemel et uurida, miks üks või teine haldur mingis regioonis on edukam või vähem edukam, võib uueks küsimuseks olla kerkinud hoopis näiteks tootmismaterjali suur kulu.
Suure vaevaga on ettevõtte müügijuht leidnud enda töölauale sobivad vaated, jälgitavate mõõdikute aegread ja kõik muu vajaliku kui selgub, et kolleegi soovid on hoopis teised ning müügijuhi omadest täiesti erinevad. Ärianalüüs peaks olema suunatud konkreetsetele kasutajatele, sest erinevad rollid nõuavad erinevat tüüpi teavet. Oluline on mõelda ka sellele, millist teavet on erinevatel inimestel õigus näha, et tagada andmete konfidentsiaalsus ja turvalisus.
Kõik, mida on vaja teada toimiva ärianalüütika loomiseks
Toimiva ärianalüütika loomine näib olevat keeruline, kuid asi saab selgemaks, kui mõned punktid kohe alguses selgeks mõelda.
- Pole vahet, milliseid ärianalüütika vahendeid kasutada (Qlik, Tableau, PowerBI, programmeeritud aruandluskeskkond), sest kõik hakkab peale algandmetest. Kui algandmete kvaliteet on nõrk, on nõrk ka tulemus. Ärianalüüsi juurutamine võib tähendada põhjalikku tööd algandmete kohandamisel (milliseid andmeid kogutakse, milliste dimensioonide lõikes, millise regulaarsusega jne).
- äärmiselt oluline on töötajate / juhtkonna uudishimu ja soov uusi vahendeid kasutada ja nende kasutamisest harjumus tekitada. Nii tekivad ka konkreetsed ning sisulised soovid, kuidas töölauda arendada, milliseid andmeid omavahel siduda, kuidas parandada vaadete loetavust.
- ärianalüütika lahenduste loomine on pikk ja põhjalik protsess, see on maraton, mitte sprint. On selge, et alustades on keerukas oma soove ja vajadusi korrektselt sõnastada ning lisaks on vajadustel omadus ajas ka muutuda. On tähtis, et projektiga alustades oleks selge, millised teemad ja suunad on prioriteetsed ning vajaksid esimestena katmist.
- mida lihtsamad ja selgemad on ärianalüütika abil loodud vaated, seda suurem on tõenäosus, et asi toimib. Töölaua ülekuhjamine paljude piltidega ei pruugi anda head tulemust. Muidugi on teemasid ja seoseid, mis eeldavad detailsust ja keerukaid seoseid, kuid ka nende puhul on üheks oluliseks vaadete lihtsus ja puhtus.
- vaadete ja äppide suunatus konkreetsetele kasutajatele. On selge, et ettevõtte juht ja konkreetse valdkonna töötaja vajavad väga eri-ilmelist infot. Lisaks õiguste teema – kes millist infot võib näha jne. Ka see võiks projekti sisendis olla läbi mõeldud.
Tekstis on kasutatud QlikSenseärianalüüsitarkvarast võetud vaateid
Seotud lood
Eesti ja kogu Baltikumi suurim kasutatud autode jaemüüja AS Longo Group pakub kõigis kolmes Balti riigis võlakirju summas 10 miljonit eurot, mille aastane fikseeritud intressimäär on 10% ja tähtaeg kolm aastat. Võlakirjade märkimisperiood kestab kuni 25. novembrini ning on avatud nii jae- kui ka kutselistele investoritele.